Hernia Hiatala

B  oala de reflux gastro-esofagian este un proces multifactorial, în care incompetenţa mecanismului antireflux permite ascensiunea conţinutului gastric în esofag. Boala de reflux gastro-esofagian se manifestă printr-o mare varietate de simptome cum ar fi.

Simptome tipice

• pirosis
  • eructaţii
  • regurgitări
După literatura de specialitate 80 % dintre pacienţii cu reflux gastro-esofagian prezintă hernie hiatală.

CLASIFICAREA ANATOMICA SI FUNCTIONALA

(după Ackerlund şi modificată de Cadiere) împarte hernile hiatale în trei tipuri

• Tipul 1: hernia hiatală prin alunecare
  • Tipul 2: hernia hiatală paraesofagiană, prin derulare sau rostogolire
  • Tipul 3: mixtă
  • La hernia hiatală pin alunecare ligamentul frenoesofagian este intact şi are 3 stadii de evoluţie.
  • Stadiu I:

– dispare unghiul Hiss – poate să aibă reflux gastro-esofagian – esofagul abdominal este alunecat în torace, iar joncţiunea gastro-esofagiană sub hiatul esofagian – hernia nu se vizualizează nici endoscopic, nici cu bariu pasaj.

• Stadiu II:

– cardia şi fundusul gastric sunt alunecat în torace – nu se produce reflux, fiindcă mecanismul de valvă este păstrat – hernia se vizualizează endoscopic şi cu bariu pasaj

• Stadiu III:

– joncţiunea gastro-esofagiană este fixată deasupra diafragmului, cu esofag scurt – reflux prezent

1. Hernia paraesofagiană:

– joncțiunea eso-gastrică este situat în abdomen, sub hiatusul esofagian – fundusul şi o parte din marea curbură gastrică se rostogolesc pe lângă esofag în mediastin – apar frecvent complicaţii: hemoragie, strangulare, perforaţie

1. Hernii hiatale mixte:

– jonctiunea eso-gastrică şi o parte din stomac sunt ascensionate în mediastin

INDICAŢIILE TRATAMENTULUI CHIRURGICAL

Dup tratamentul chirurgical, simptomatologia pe termen lung dispare în 90% din cazurile de hernii hiatale. Indicaţia chirurgicală este formală în herniile prin alunecare simptomatice, iar în herniile paraesofagiene (predispun la complicaţii) tratamentul chirurgical este mai frecvent indicat. Herniile hiatale simptomatice au indicaţii pentru tratament chirurgical dacă:

– nu răspund la tratament conservativ corect condus – fac recidive – semnele de esofagită persistă la controlul endoscopic. Indicaţiile tratamentului chirurgical depind şi de volumul herniilor hiatale, problemele de tactică şi tehnică chirurgicală diferind în funcţie de dimensiunile herniilor. Datele din literatura de specialitate sunt unanime, adică herniile hiatale voluminoase trebuie operate şi fără suferinţă clinică importantă, fiindcă riscul complicaţiilor este crescut.

ARGUMENTE PENTRU ABORDUL LAPAROSCOPIC

– vizibilitatea excepțională a zonei de lucru (spaţiul subfrenic este mai greu accesibil chirurgiei deschise decât laparoscopiei) – avantajele chirurgiei miniinvazive (minitraumatismul parietal) – rata mai scazută a complicaţiilor intra şi postoperatorii (leziuni splenice, eventraţii).

Endoscopie digestivăEndoscopie digestivă

Endoscopie digestiva